En guide till utveckling av krispiga produkter

Konsumenterna ställer allt större krav på livsmedel. Maten ska inte bara smaka bra, innehållet måste också uppfylla en lång rad kriterier. När ni utvecklar nya produkter begränsas ni av konsumenternas krav, men ni har också möjlighet att uppfylla deras önskemål. Hämta vår guide som hjälper er att utveckla nästa supersäljande mellanmål.

Trender inom snacks

Internationella analyser visar att konsumenterna sedan 2022 har blivit mer prismedvetna och mindre varumärkeslojala. Snacksmarknaden verkar dock växa och det finns möjlighet att vinna nya kunder, särskilt bland prismedvetna konsumenter.

Konsumenterna vill inte bara ha valuta för pengarna. De efterfrågar också hälsosamma snacks, med mindre socker och mer protein. Och marknaden för växtbaserade produkter växer fortfarande (Euromonitor 2023).

Ett mellanmål måste fortfarande tillfredsställa hungerkänslor och avnjuts ofta som en liten extra guldkant och en mysig stund hemma. Designen måste därför vara praktisk och passa sådana konsumtionsmönster.

 

Stärkelse förkortar ingredienslistan

Livsmedelsindustrin vill utveckla produkter som uppfyller konsumenternas krav. Och ett mellanmål bör ha en stor målgrupp. En enkel lösning på detta kan vara att utgå från en kort ingredienslista. Det är i sig inte bara ett önskemål från de 37 procent av konsumenterna som regelbundet läser innehållsförteckningar. Det gör det också lättare att uppfylla andra konsumenttrender.

Nyckeln till att utveckla en bra produkt med få ingredienser kan vara stärkelse. De många olika typerna av stärkelseprodukter ger inte bara det rätta krispet och knaprigheten. De binder också ihop produkter och kan tillföra både fibrer och veganskt protein till näringsinnehållet.

Stärkelse har många användningsområden och det kan vara bra att bekanta sig med dem.

 

En guide för att utveckla snacks

Vår partner Agrana Stärke är specialiserade på stärkelseprodukter. De har tagit fram guiden ”Ingredients Made for your Snacking Experience”, som riktar sig till produktutvecklare inom livsmedelsindustrin.

Guiden är uppbyggd i fem steg:

  1. Se först på trender inom snacksområdet
  2. Nyckeln till att utveckla innovationer på snacksområdet
  3. De speciella ingredienserna i snacksprodukter
  4. Fallstudier med recept på snacks
  5. En fullständig checklista för er nästa produktutveckling

Ladda ner guiden här