Profiler för ett bättre team

Olsenbandet och färggranna kepsar. Det ska inte vara tråkigt att få en psykologisk profil.

Påminner jag mest om Kjeld, Benny, Egon eller Yvonne? Det var en fråga som några av medarbetarna på Procudan fick svar på i fredags.

I varje fall rent psykologiskt.

Det var nämligen utbildningsdag där det togs fram psykologiska profiler i form av DISC-analyser. De som deltog var de nya kollegorna och några av de mer rutinerade, som ville uppdatera sina gamla profiler.

 

Svensk och norsk profil

De folkkära karaktärerna från Jönssonligan är vanligen bra referenspunkter för arrangören, Nicolaj Statager från Achievers, när han ska förklara de olika personlighetsdragen för sina danska kursdeltagare.

Men på Procudan är vi lyckligt lottade och har både svenska och norska kollegor. Så det var kanske inte så tydligt trots allt.

Lyckligtvis är Jönssonligan en del av det gemensamma nordiska kulturarvet, medan Olsenbandet har lärt norrmännen att ropa ”hengerumper”.

 

Bättre samarbete och arbetsmiljö

Den övergripande lärdomen från dagen var: Att människor är olika, och det är naturligtvis även Procudans medarbetare.

Därför är det värdefullt att känna till både sin egen, men även kollegornas profiler. Inte bara för att förbättra samspelet, utan även för att öka trivseln och skapa en god arbetsmiljö.

Nicolaj Statager höll först en liten show, där han illustrerade hur de olika arketypiska profilerna interagerar i en grupp.

Han pratade också lite om psykologins historia, vilket var mycket spännande.

Särskilt för dem som har en profil som innebär att de gärna vill få veta alla detaljer.

Liknande innehåll