En sak blev inte som förväntat.
- Vi har haft lite orealistiska förväntningar på hur många ingredienser som enkelt skulle kunna bytas ut. I vissa fall har det i praktiken varit för besvärligt att få alternativa produkter godkända av vår produktion och kvalitetsavdelning. Då har vi hållit fast vid de gamla produkterna. Lösningen innebär att de befintliga leverantörerna har blivit underleverantörer till Procudan, så att vi kan fortsätta att göra affärer med endast ett företag, säger Andreas Hansen.
Faktiskt har det intensifierade samarbetet med Toms lagt grunden för ett helt nytt affärskoncept för Procudan.
- Att kunna höja värdet på våra kunders leveranskedjor, har under många år varit Procudans uppdrag. Utmaningen på Toms visade att det kan finnas betydande vinster för företag som vågar tänka i nya banor. Vi lanserade därför Single Point Sourcing, som handlar om att tillföra resurser och frigöra potential hos våra kunder, genom att utnyttja synergier runt exempelvis inköp, logistik- och lagerlösningar, produktoptimering, riskhantering och, inte minst, kvalitetssäkring. Vi upplever stort intresse för den lösningen, säger marknadsdirektör Morten K. Andreasen på Procudan.
Han påpekar att kunden har det övergripande ansvaret för de överlåtna produkterna och uppgifterna. Kundens överblick säkerställs vid hjälp av teknologi och löpande dialog.
- Lösningar som den Toms har implementerat innebär en enorm potential att skapa mervärde utan att ta affärsrisker. Det blir fler och fler medvetna om, avslutar marknadsdirektören.
Toms Gruppen
Med fabriker i Sverige, Danmark, Tyskland och Polen – har ca 1 200 anställda. Gruppen, som har rötter tillbaka till 1924, tillverkar ett brett sortiment av välkända varumärken, bland andra Toms, Anthon Berg, Pingvin, Bon-Bon, Ga-Jol, Galle & Jessen, Feodora och Hachez. www.toms.se